Kære prismodtagere, kære publikum

I dag er en festdag. I dag kan I – de tre modtagere af Detailhandlens Fagprøvepris – høste frugten af hårdt arbejde, omhyggelighed, talent og en god idé.

Når man gør sig umage og er dygtig, så skal man også have det at vide. Det får I at vide i dag med priserne – og det vil I blive mindet om hver dag i jeres arbejdsliv. For jeg er helt sikker på, at I alle tre får en spændende karriere i detailbranchen. 

Da jeg var barn, havde min far en række tøjbutikker på Fyn. Og jeg husker stadig duften af nye tekstiler: Cowboybukserne, der lå i snorlige bunker, og skjorterne, der hang side om side på stativerne. 

Men mest af alt husker jeg min fars stolthed og glæde over at betjene kunderne og give dem den allerbedste service.

Min far er en rigtig købmand, og han gjorde en dyd ud af at fortælle min bror og mig, at en dygtig købmand, det er noget af det fineste, man kan være. Og en dygtig købmand, det bliver man kun, hvis man gør sig umage – hver dag – og tager sit fag alvorligt.

Selvom min far brugte det meste af sin tid på det administrative og ledelsesmæssige, så kunne han aldrig gå igennem en af sine butikker uden lige at tale med en kunde, spørge til om størrelsen passede eller løbe på lageret efter et par bukser.

Jeg har ikke selv valgt at gå handelsvejen. Men jeg har taget meget med mig af dét, min far har lært mig.

Dygtige og driftige købmænd er én af årsagerne til, at Danmark i dag er et velstående samfund.

Det gode købmandsskab – handel, salg og service – er mange ting. Og i dag er det meget mere komplekst end dengang, min far drev forretning.

E-handelen er stormet frem, vores indkøbsvaner har ændret sig og udbuddet er meget større. Derfor er kravene til dem, der skal udlæres inden for detailhandel, også steget.

Men det er stadig i høj grad de samme dyder, man skal besidde for at blive en succesfuld købmand eller en dygtig sælger: Man skal turde tage chancer, man skal tænke innovativt, og man skal være god til at aflæse kundernes behov.

Alt det – det kan I. Og det vil komme jer til gavn.

I har alle tre med jeres fagprøver vist, at I har et særligt blik for at aflæse jeres omverden. Både de udfordringer, der er – men også alle de muligheder, der er.

I har udvist talent, og I har tænkt innovativt og afprøvet nye veje i kampen om at tiltrække og fastholde kunderne – og yde den gode, personlige service.

I kan nu kalde jer salgsassistenter og prismodtagere! Men I er også rollemodeller. For I er med jeres exceptionelt gode fagprøver forbilleder og ambassadører for jeres fag.

Og jeg håber, at I vil fortælle vidt og bredt, at en erhvervsuddannelse kan føre til rigtig meget – hvis man gør sig umage og brænder for sit fag.

Om lidt skal vi høre motivationerne for, hvorfor det netop er jer tre, der får priserne i år. Det er I sikkert spændte på. Og jeg gætter på, at der også sidder nogle stolte familiemedlemmer blandt publikum.

Der sidder også en flok undervisere og folk fra prismodtagernes praktikvirksomheder, som har fortjent at være stolte.

I spiller en uundværlig rolle i udviklingen af det talent, som vi er her for at fejre. Tak til jer!

Jeg vil gerne sige en stor tak til alle jer, der står bag uddelingen af Detailhandlens Fagprøvepris. Det er så vigtigt, at vi anerkender og hædrer talent.

Tillykke til de tre prisvindere. Jeg håber, I skal fejre det med fest og farver.

Held og lykke med fremtiden.